torsdag 12 september 2013

Möjligheterna med de nya reglerna hos arbetsförmedlingen

Mitten av september och solen lyser utanför fönstret - skönt väder att promenera i.

Just nu sitter jag dock här och skriver - får hoppas solen håller sig framme ett tag till så jag kan gå en runda sedan.

Dagens ämne rör det här med arbete - som vissa vet så har arbetsförmedlingen kommit med nya regler och procedurer sedan 1 september - dessa innebär i korthet att man som arbetssökande själv ska lämna in en aktivitetsrapport till arbetsförmedlingen en gång i månaden. Här förklarar arbetsförmedlingen själva hur aktivitetsrapporteringen ska gå till. Hur man ställer sig till detta varierar, vissa tolkar det som ökade krav på arbetslösa men jag ser det inte så då det hittills verkar röra sig om att hålla koll på vad man gjort och rapportera in det. Har man tillgång till dator och internet så ser jag det faktiskt som enklare än innan då jag kan göra det när på dygnet jag vill och dessutom har fler dagar på mig att göra det. Innan hade jag ett mer fastställt datum där jag skulle kontakta dem via telefon eller besök varpå jag var tvungen att ta hänsyn till öppettider.

Själv för jag löpande anteckningar på vem jag träffat var och när samt vad nästa steg och när det förväntas. På så vis håller jag koll på vad jag gjort , vad som ska följas upp och hur resultaten blir. Saker jag fått lära mig bl.a. genom att läsa artiklar om nätverkande och hur nätverkande kan användas när man söker jobb.

Fick också läsa en artikel med tips på om att klara första dagen på nya jobbet - och man kan ju också utläsa vad som är attraktivt för arbetsgivare i allmänhet: nyfikenhet. Så det är en sak att betona när man söker nya utmaningar.
När man sedan blivit lite varm i kläderna finns det också tips för att bli en bättre anställd och här handlar det om att vara hjälpsam, lyhörd och ha en vilja att utvecklas. Också saker att lyfta fram när man tar kontakt med potentiella arbetsgivare.

Detta har jag försökt ta fasta på i mitt CV - ta gärna en titt och skicka mig en kommentar.

/Lycka till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar