lördag 30 oktober 2021

Översyn utan överblick

Fick precis läsa på Aftonbladet att Sveriges regering startat en översyn av samband mellan läkare och apotek.

Det låter klokt att ta bort risker för överförskrivningar eller hänvisning till en speciell aktör på andra marknaden.

Nu har jag inte läst utredningens direktiv utan utgår från Aftonbladets artikel när jag säger att jag saknar vissa saker nu när hälso-fråger ska utredas:

- varför ingår inte alla läkemedel i högkostnadsskyddet?
 - vad ska en patient med sämre ekonomi göra när det inte finns medicinskt alternativ?
- varför är de "vetenskapliga medicinerna" med alla sina biverkningar i sådan särställning att inget annat får kallas läkemedel utan måste kallas alternativa mediciner?
- varför kan inte läkare skriva ut dessa alternativ (annat än friskvård, slura röka samt missbrukarvård)?
- varför ingår inte alternativen i högkostnadsskyddet?

Finns många konstiga saker men dessa är övergripande frågor som inte verkar omfattas i översynen. Överblicken om folks hälsa saknas tyvärr och åtminstone jag får känslan av att folkhälsan inte kommer i första hand.
Men bevisa gärna att jag har fel och gör en total översyn med hälsan i fokus.

Och se gärna över det livsfarliga systemfel som jag berört tidigare.

Mvh Palle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar