torsdag 23 april 2015

Detaljer om de nya kunskaperna

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag nyligen avslutat en påbyggnadsutbildning för systemutvecklare. Utbildningen har handlat om Microsofts utvecklingsmiljö .Net och vi var en klass på 12 personer som under tolv veckor blivit introducerade till ett antal olika ämnen samt i grupp fått göra ett projekt för att få omsätta kunskaperna i praktiken.

De områden som jag fått kunskap om är:

  • Microsofts utvecklingsmiljö Visual Studio
  • C#  (nej det är inte en omvänd hashtag - det är ett programmeringsspråk)
  • Web Forms
  • Web Applications
  • MVC
  • SQL
  • HTML
  • CSS
  • Responsiv design
  • Bootstrap
  • AngularJS
  • UI/UX
  • Social Media & Social Business
  • Fundamentals of software testing
  • Testing techniques
  • Software test management
  • Tool support for software testing

Vilket varit väldigt intressant, lärorikt och kul. Nu när jag är berikad med nya lärdomar så vill jag gärna ha möjlighet att använda dessa i praktiskt arbete. 

Så jag söker nytt jobb.

Vad ska då detta jobb vara?

Jag har som IT-konsult (se LinkedIn) upptäckt att jag tycker om att vara med i hela kedjan från att ett behov upptäcks till att en lösning sätts i drift och underhålls. Man brukar prata om "från ax till limpa" och det blir till ett helhetstänk som jag gillar. Att vara med och ta fram lösningar samt att se hur det blir när det är klart tilltalar mig.

Jag har också blivit mer och mer intresserad av att ta steg närmare användarna och ägna mig mindre åt själva programmeringen. Testare, kravanalytiker, användbarhet, projektledning, verksamhetsanalytiker är begrepp som jag känner mig intresserad av. Testare är det jag känner ligger allra närmast till hands.

Finnes: Stockholmsbaserad systemutvecklare med intresse för test.
Erfarenhet: 10+år som systemutvecklare/IT-konsult inom Lotus Notes
Nyligen avslutad påbyggnadsutbildning inom .Net 

/Palle
View Palle Lilja's profile on LinkedIn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar